Free counter and web stats

Thursday, October 29, 2009

KOEDAR

Koperasi Pengedaran Produk Muslim Malaysia Bhd.

(KOEDAR)

KELEBIHAN KOEDAR

Kelebihan dan kekuatan KOEDAR tertakluk kepada beberapa faktor, antaranya :-

1. PENGEDARAN

KOEDAR adalah sebuah koperasi yang telah menjalinkan kerjasama dengan Kumpulan Syarikat Shamensi-Pak Aji yang memiliki rangkaian Pasaraya Pak Aji, Muslim Mini Halal Hab dan Pak Aji Halal Fresh Mart di sekitar Lembah Klang.Kelebihan yang dimiliki oleh Pasaraya Pak Aji kerana terkenal dengan peneraju Produk Halal Muslim disekitar Lembah Klang dan seluruh tanahair pada amnya.Dengan kredibeliti yang ada pada Pasaraya Pak Aji, ia meyakinkan KOEDAR dari segi pengedaran Produk Halal Muslim yang mempunyai pasaran yang besar.Begitu juga dengan Muslim Mini Halal Hab iaitu suatu pusat jualan mini produk-produk makanan halal yang ditempatkan di kawasan yang strategik. Dengan keupayaan sebegini, KOEDAR yakin dapat menyelesaikan masalah untuk mengedarkan produk halal muslim yang selama ini sukar untuk direalisasikan oleh perniaga muslim. Kumpulan Syarikat Shamensi-Pak Aji juga mempunyai matlamat dan plan jangka pendek serta jangka panjang.Antaranya, Kumpulan Syarikat Shamensi-Pak Aji merancang untuk membuka cawangan-cawangan baru di sekitar kawasan strategik di Lembah Klang dan akan meluaskan penguasaannya untuk mengedar Produk Halal Muslim keseluruh Malaysia.Dengan kerjasama yang dijalinkan bersama Kumpulan Syarikat Shamensi-Pak Aji, KOEDAR yakin akan menjadi nadi dan tulang belakang dalam merealisasikan cita-cita ini.

2. PEMASARAN

KOEDAR juga turut bekerjasama dengan Syarikat Shamensi Corporations Sdn Bhd. dalam menjayakan program promosi, karnival jualan mega dan karnival Jom Halal.Shamensi Corporations Sdn Bhd adalah salah satu daripada Kumpulan Syarikat Shamensi-Pak Aji. Penubuhan Syarikat Shamensi Corporations Sdn Bhd adalah untuk membekalkan perkhidmatan sokongan dan pemasaran yang lebih efisyen.Diantara perkhidmatan yang boleh diperolehi adalah seperti:-

a) Pemasaran : Pengiklanan Media Cetak dan Elektronik

Pengiklanan Internet/sms

Pengiklanan flyer,banner,bunting,papan tanda,katalog produk

muslim

Pengiklanan bergerak seperti di LRT,Komuter,bas dan teksi

b) Pengurusan Acara: Menganjurkan aktiviti Showcase dan promosi di tempat-tempat strategik yang menjadi tumpuan masyarakat.Diantara aktiviti yang sering dianjurkan adalah karnival jualan mega, karnival Jom Halal dan aktiviti pelancaran pembukaan rangkaian Pasaraya Pak Aji .

Daripada aktiviti ini, ia dapat memberi manfaat kepada KOEDAR untuk bekerjasama dan menyertai acara-acara yang dianjurkan bagi tujuan mempromosikan produk halal muslim.

Karnival Jom Halal adalah salah satu projek mega bagi Jabatan Pemasaran.Perancangan untuk menganjurkan Karnival Jom Halal secara besar-besaran di Perkarangan Stadium Shah Alam pada awal tahun 2010.Mereka telah merancang untuk bekerjasama dengan stesen TV terpilih bagi mengadakan Karnival Jom Halal ke serata bandar-bandar besar diseluruh tanahair dan juga diserata pelusok dunia.

c) Rekabentuk: Unit Rekabentuk dan Pencetakan dapat membantu mencipta

label dan pembungkus yang menarik,berdaya saing dan yang lebih penting adalah kos yang minima dan berpatutan.

d) Khidmat Latihan: Business Talk adalah khidmat latihan dan nasihat yang

dan Nasihat popular dimasa kini. Ahli KOEDAR dapat menimba ilmu perniagaan dengan menyertai program Business Talk yang disampaikan oleh Tuan Haji Hishamudin selaku JENERAL PERNIAGAAN bagi Kumpulan Syarikat Shamensi-Pak Aji.Kehebatan anugerah Allah kepadanya dalam ilmu perniagaan dan pengalaman berniaga adalah”HARTA” yang tidak ternilai yang perlu direbut oleh Ahli KOEDAR.Disamping itu juga Ahli dapat memanfaatkan peluang ini dalam memulakan ataupun mengembangkan perniagaan yang tersedia.

3. PENJIMATAN KOS PENGHANTARAN

Tugas mengedar,memasar dan menghantar produk akan dilakukan oleh KOEDAR. Pembekal hanya menghantar produk ke DISTRIBUTION CENTER(DC).Tanpa wujudnya DC, pembekal terpaksa mengeluarkan belanja besar dalam mendelegasikan produk mereka kepada peruncit-peruncit di setiap lokasi yang berbeza.Dengan wujudnya DC ,pembekal dapat menjimatkan masa, kos pengangkutan dan juga kos pentadbiran kerana pembekal hanya perlu menghantar ke DC sahaja. Disamping itu, DC juga menyediakan tempat penyimpanan produk basah dan kering.Penyediaan peti sejuk besar di DC dapat memastikan kesegaran produk basah.

TANPA DC ( 3 Laluan)










PEMBEKAL A




PEMBEKAL B




PEMBEKAL C












PERUNCIT A




PERUNCIT B




PERUNCIT C


BERSAMA DC (1 Laluan)






4 .PERKONGSIAN KEUNTUNGAN DARIPADA PELABURAN

Hasil daripada perlaburan dengan KOEDAR, pembekal yang menjadi ahli akan mendapat keuntungan pelaburan mengikut kadar yang akan ditetapkan oleh Lembaga Pengarah Koperasi berlandaskan prinsip Islam.Kelebihan pembekal yang menjadi ahli KOEDAR akan mendapat keuntungan berganda daripada hasil jualan produk selaku pembekal dan keuntungan daripada saham yang dilaburkan.

5. HARGA BELIAN YANG KOMPETITIF

Harga belian yang kompetitif daripada KOEDAR dapat menguntungkan kedua-dua belah pihak.Disamping itu, KOEDAR juga menawarkan pakej pembayaran yang munasabah dan terma yang fleksibel kepada pembekal bagi membantu ahli selaku pembekal dalam menguruskan kewangan mereka.

6. PRODUK HALAL MUSLIM

Diantara perkara yang TERPENTING sekali, pembekal perlu menyertai KOEDAR, kerana KOEDAR adalah peneraju dalam pengedaran PRODUK HALAL MUSLIM. Disamping mengaut keuntungan dari hasil perniagaan dan perlaburan bersama KOEDAR, kita juga menjadi penggalak kepada seluruh umat Islam di Malaysia dan dunia amnya, mengutamakan produk yang dijamin HALAL.Keuntungan didunia direbuti dan keuntungan akhirat menjadi bekalan.

1 comments:

Unknown said...

Moga terus berkembang dan maju..
Any website abgHalim?